Ja, ook jouw Fysioklanten zijn actief op Facebook!
In 5 stappen een succesvolle Facebookstrategie.
Veel fysiopraktijken stellen ons de vraag of het wel zin heeft om tijd te besteden aan Facebook omdat het tot nu toe nog heel weinig heeft opgeleverd. Als wij dan op de pagina kijken, dan zien wij vaak dat het laatste bericht al een aantal maanden geleden is geplaatst en het hierbij vaak ook nog om een doorplaatsing gaat. Er zit dan geen duidelijke strategie achter en waar het dan eigenlijk op neerkomt is dat je ‘maar wat doet’. Als je dit zou doen bij een behandeling, dan komt een patiënt ook niet meer bij jou terug. Dat geldt dus ook voor Facebook.
In de praktijk werkt elke therapeut met een persoonlijk behandelplan per patiënt. Als dit behandelplan er niet is, valt er ook niet te bewijzen dat de behandeling heeft geleid tot resultaat. Voor Facebook geldt hetzelfde, alleen wordt dat strategie genoemd. Er dienen eerst doelen geformuleerd te worden, een richtlijn vastgesteld te worden en doelgroepen gedefinieerd te worden.
Stap 1: Zorg dat de Facebookpagina een goede vertaling is van jouw praktijkidentiteit en aansluit bij je marketing mix
De eerste fout die veel praktijken maken is dat zij op Facebook ineens heel anders gaan communiceren dan dat zij in de praktijk doen en via andere media kanalen. Facebook is slechts een communicatiemiddel die moet bijdragen tot het behalen van een bedrijfsdoelstelling. De identiteit van de praktijk moet dus heel duidelijk terug te zien zijn op je Facebookaccount en overeenkomen met al je andere communicatie-uitingen. Dit zorgt voor meer impact, bereik, resultaten en herkenning.
Refereer bijvoorbeeld in je offline uitingen ook naar de social media kanalen, je doelgroep is immers niet allemaal op hetzelfde moment op hetzelfde kanaal te vinden. Door je campagne crossmediaal in te zetten, heb je een groter potentieel bereik en kun je gebruik maken van de kracht van herhaling.
Stap 2: Definieer doelstellingen
Bedenk eerst heel goed wat je wilt bereiken met Facebook. Als je geen duidelijk doel voor ogen hebt, dan is de kans groot dat je communicatieboodschappen geen enkel effect hebben.
Voorbeelden van doelstellingen
– (Meer) naamsbekendheid creëren
– Nieuwe klanten werven
– Klantbehoud
– Betrokkenheid medewerkers
– De behoefte van je doelgroep leren kennen
Zodra je de doelstellingen hebt bepaalt, kun je hier KPI’s aan verbinden. Het volgende model helpt hierbij:
Stap 3: Definieer je doelgroep
Voordat je echt aan de slag gaat met je Facebook content en je berichten, is het belangrijk dat je een beeld krijgt bij jouw huidige doelgroep en hoe actief ze zijn op Facebook. Wees in het omschrijven van je doelgroep zo volledig én zo specifiek mogelijk. Breng niet alleen demografische gegevens van je doelgroep in kaart, maar onderzoek ook hoe zij online actief zijn. Op die manier kun je je content in een later stadium exact afstemmen op jouw doelgroep.
Zet vervolgens de behoefte van je doelgroep om in Facebookberichten
Als je wilt dat jouw Facebook doelgroep jouw pagina gaat liken en ook actief je berichten gaat volgen en reageren, is het van belang dat je weet wat de behoefte van jouw doelgroep is zodat je informatie kunt delen die van meerwaarde voor hen is.
Het is belangrijk dat je op de volgende vraag antwoord kunt geven: wat is het probleem dat jij oplost voor jouw doelgroep?
Als je weet wat de behoefte van je doelgroep is, dan is het tijd om deze behoeftes om te zetten in Facebookberichten. Wees hierbij niet te kort door de bocht, maar denk na over wat je post. Voegt het iets toe aan je doelstellingen? Sluit het aan bij de behoefte van je doelgroep en past het binnen je praktijkidentiteit?
Stap 4: Bekijk de Facebookpagina’s van collega praktijken
Vanzelfsprekend is het belangrijk dat je op Facebook je eigen strategie blijft volgen, maar het is altijd goed om je collega praktijken ook te volgen op Facebook. Op welke manier profileren zij zich? Hoe spreken zij hun doelgroep aan? Welke promotionele activiteiten brengen ze onder de aandacht? Hoe wordt er gereageerd op hun posts? Je hoeft niet altijd het wiel zelf opnieuw uit te vinden, vaak kun je op deze manier al veel inzichten verkrijgen wat wel en niet werkt!
Stap 5: Evalueer en stuur bij
Als laatste stap van de Facebook strategie, is het van belang dat je minimaal 1 keer per maand de statistieken bijhoudt van jouw Facebookpagina. Je kunt dit eenvoudig doen aan de hand van stap 2: wat zijn mijn Facebookdoelstellingen? Belangrijk hierbij is dat je focust op onderstaande punten:
– Welke berichten doen het goed en waarom doen deze het goed?
– Hoeveel nieuwe likes heeft de pagina?
– Hoeveel likes zijn we kwijtgeraakt?
– Wat is ons totale bereik?
– Hoeveel reacties, vind-ik-leuks, delen en kliks heeft ieder bericht?
Aan de hand van de statistieken kun je iedere maand Facebook effectiever inzetten. Je komt er namelijk achter in welke berichten jouw doelgroep is geïnteresseerd en in welke berichten niet. Door het steeds beter leren kennen van jouw doelgroep, kun je inspelen op hun behoeftes en verlangens.