Column Rein-Jan: Zeg zorgverzekeraars – Da’s toch nie normaal?
Augustus vakantie, september weer aanvangen, oktober druk met zorgverlenen en gespannen over de aangeboden contracten van verzekeraars. Tekenen bij het kruisje voor 1 november graag.
Wat wilt een verzekerde, uw klant? Direct geholpen worden, zonder wachttijden, met een behandeling die helpt of verzacht.
Uw beleving in augustus, september en oktober, beleef ik ook. U staat veel aan de behandelbank, ik rijd heel veel in de auto. Heel treffend vond ik de volgende reclamespot op de radio (en TV):
https://www.youtube.com/watch?t=3&v=LuxQz9nbxAk
Uw klant is Bennie Jolink, SNS, dat bent u! U bent: warm, welkom, begaan, zorgend, oplossingsgericht. Kortom alles wat een verzekeraar wenst: een top ambassadeur!
Eén verzekeraar begrijpt het! Deze verzekeraar begrijpt uw klant, u en zichzelf. Deze verzekeraar ziet u als ambassadeur en als hij toch 5000 contracten verstuurd, verkoopt hij graag nog een paar verzekeringen! Of haalt via u nieuwe verzekerden binnen! Want: zoals Henk Jansen, bestuurder van het KNGF al jaren verkondigt: U bent de toonbank van de verzekeraar, oftewel: u kunt uw patiënten klant maken bij welke verzekeraar dan maar ook! Dit lukt echt niemand, u wel!
De luis in de pels vangt haar contractaanbod op met de volgende statements:
- Voordat wij ingaan op de inhoudelijke aspecten van de zorgovereenkomst, nemen wij de vrijheid om ons voor te stellen.
- Wij komen als eerste met de nieuwe premie voor onze verzekerden.
- Wij zijn als enige verzekeraar tegen artikel 13, dus tegen het afschaffen van vrije artsenkeuze.
- Wij hebben niet meer voordeel voor bepaalde klanten, iedereen betaalt hetzelfde.
- Etc. etc.
Het contract is simpel, geen gekke eisen en een kwartje meer ten opzichte van 2015. Waar is het kruisje? Ik teken direct!
Robots
Twee van de grootste verzekeraars willen Bennie en u iets bieden, terwijl ze zichzelf gedragen als robots. Deze robots hanteren letterlijk onderstaande taal om u te leiden naar het kruisje:
- “De komende jaren willen wij namelijk samen met u werken aan het verder transparant maken van de kwaliteit van de behandeling tegen een marktconforme prijs en een goede toegankelijkheid van fysiotherapie voor onze verzekerden.”
- “Wij zetten volume op de agenda via het ‘signaleringsmoment’.”
- “Wij zetten in op hoge kwaliteit en kostenbeheersing.”
Wanneer ik de emotionele bril afzet en zakelijk inzoom om bovenstaande bewoordingen, het contract van deze twee kennende, rest maar één actie: een moeilijk woord opzoeken wat tegenstrijdigheid mooi benoemd: Ambivalent? Contrair? Contradictoir? Contradictorisch? Divers? Hiertegen? In strijd met? Inconsequent? Niet overeenstemmend? Onverenigbaar? Paradoxaal? Strijdig? Tegen? Tegengesteld? Tegenovergesteld? Uiteenlopend? Verschillend?
Eén keuze dekt niet de lading, ik kies voor alle keuzes!
Waarom?
Stel u werkt als eenmanszaak met een jonge fysiotherapeut in dienst:
Omzet: 140.000 euro
Uw omzet: 90.000 euro
Omzet medewerker: 50.000 euro
Kostprijs van de omzet
65% * 50.000 euro = 32.500 euro
‘Schone’ omzet
140.000 euro – 32.500 euro = 107.500
U denkt en waarschijnlijk verzekeraars ook, dat is veel! Nu komen de kosten. Eerst neem ik de kosten die gemoeid gaan met hetgeen deze twee verzekeraars van u (en zichzelf, want we doen het samen) vragen:
Kosten
Het verder transparant maken van de kwaliteit van de behandeling:
Uitzetten CQ-indexen:
500 euro vaste kosten.
500 unieke patienten * 5 minuten CQ-index * 60 euro (uurprijs) = 2.500 euro loonkosten
Het investeren in ICT dat behandelingen ‘transparant’ maakt:
500 euro vaste kosten
1.000 euro scholingskosten
500 unieke patienten * 30 minuten dossiers ‘inzichtelijk’ maken * 60 euro (uurprijs) = 15.000 euro
Het investeren in een goede toegankelijkheid voor de verzekerden:
500 euro websitekosten per jaar
1 weekendopenstelling + avondopenstellingen: 52 * 6 uur * 60 euro = 18.720 euro
Het signaleringsmoment, het item behandelgemiddelden, irt kostenbeheersing
U heeft geen groei in het aantal behandelingen, u mag maar heel weinig behandelingen leveren per aandoening / per patiënt per jaar. Dus: u heeft VEEL unieke nieuwe klanten nodig.
Netwerkkosten: 2 uur per week a 60 euro per uur: 6.240 euro
Reclamekosten: 1000 euro per maand: 12.000 euro per jaar
Deelname aan netwerken: 5000 euro per jaar
Kerstgeschenken verwijzers: 1000 euro
Sponsoring: 1000 euro
Totaal kosten om niet te groeien en het behandelgemiddelde ‘gezond’ te houden: 25.240 euro
Hoge kwaliteit
Verzekeraars willen een hoge kwaliteit volgens een marktconforme prijs. Scholingskosten: 2.000 euro
IN TOTAAL BENT U DUS 63.460 EURO PER JAAR KWIJT OM HOGE KWALITEIT VAN ZORG, MET EEN GIGANTISCH LAAG BEHANDELGEMIDDELDE, TRANSPARANT EN INZICHTELIJK TE LEVEREN, WAARBIJ U HEEL VEEL UNIEKE NIEUWE PATIËNTEN BEHANDELT.
Let op: deze kosten had u 10 jaar terug ook, maar dan vele malen lager!
Wat kunnen wij nu nog aan kosten maken:
De schone omzet was: 107.500 euro. De kosten in relatie tot hoge kwaliteit, lage behandelgemiddelden, hoge mate van transparantie en veel uniek nieuwe patiënten zijn: 63.460 euro
Totaal nog te besteden: 107.500 – 63.460 euro = 44.040 euro
U bent zelfstandig ondernemer, werkt 40 uur patiëntgebonden, verricht zelf uw administratie en doet alles zelf wat er bij het runnen van een praktijk komt kijken.
Welk winst (=salaris) wenst u dan? 3500 euro per maand?
3500 *12 = 42.000 euro
Wel nu: 44.040 euro – 42.000 euro = 2.040 euro.
U begrijpt het al, ons tarief in relatie tot wat van ons gevraagd wordt is: Contrair? Contradictoir? Contradictorisch? In strijd met? Niet overeenstemmend? Onverenigbaar? Paradoxaal? Strijdig? Tegengesteld? Uiteenlopend? Verschillend?
DA’S TOCH NIE NORMAAL?
Wat wel normaal is, is het volgende:
- Steun het KNGF met Henk Jansen aan het roer.
- Dien bij ieder contract een brief in, deze vind u middels deze link.
- Teken de contracten van alle verzekeraars, maar wacht tot het laatste moment.
- Lees de komende maand iedere week mijn visie en bijbehorende oplossingen om een gezonde boterham te verdienen!
Want: dat is voor een van de mooiste ambachten die er zijn heel normaal!
Ik ben woensdagochtend 14 oktober van 09.00-12.00 uur telefonisch bereikbaar voor alle op maat vragen over contractering. Heb je vragen, stuur dan een mail naar info@fydee.nl en je wordt woensdaggochtend door mij teruggebeld tussen 09.00-12.00 uur.
Rein-Jan Elenbaas