5 tips om als fysiotherapiepraktijk succesvol te zijn op Facebook
Fysiopraktijken en sociale media… de juiste samenwerking wil bij de meesten nog maar niet lukken. Veel berichten over de eigen producten of diensten, weinig interactie en vooral weinig reactie. Op zowel Twitter als Facebook. Hierbij een aantal tips om Facebook succesvol in te zetten als marketingmiddel.
- Facebook is altijd een middel tot een doel en moet NOOIT een losstaand doel op zich worden.
Bedenk van te voren goed wat je met Facebook wilt bereiken en of dat past binnen je praktijkdoelstellingen. Wie is je doelgroep en bevind je doelgroep zich op Facebook? Wat zoekt je doelgroep op Facebook? Hoe kun je ze daar in faciliteren? - Prijsvragen of weggeefacties
Zijn best een goede manier om meer likes te verzamelen en om een groter bereik te creëren, maar schiet je doel daarin niet voorbij. Je trekt hiermee niet altijd de juiste doelgroep aan en je zal merken dat mensen na de prijsvraag weer afhaken of nooit meer terugkeren op je pagina. - Beperk je tot maximaal 1 à 2 updates per dag
Voorkom langdradige teksten en plaats indien mogelijk, altijd een plaatje en/of een filmpje bij je tekst. Als je teveel post, zien je fans je te vaak voorbij komen in hun tijdlijn en is de kans groot dat ze je updates uitzetten of, nog erger, unliken. Updates met plaatjes en filmpjes worden vaker bekeken, gedeeld en geliked. - Maak het persoonlijk
Hoe meer inside informatie je geeft, hoe meer betrokken je Facebook fans zich voelen bij je praktijk. Een baby die is geboren, een collega die ziek is en een hart onder de riem kan gebruiken, een goede doelen actie die je sponsort, een wedstrijd die je organiseert. Nieuws wat iets zegt over de praktijk zelf, de medewerkers of over de klanten scoort vele malen hoger dan algemeen nieuws. - Behandel mensen online hetzelfde als offline en zorg dat alle medewerkers betrokken zijn bij Facebook
Het staat echt heel raar als iemand naar de praktijk belt en dan iets niet voor elkaar krijgt, terwijl dat wel lukt als hij via Facebook een reactie plaatst.
Geef bijvoorbeeld alle medewerkers een redactie account, zodat iedereen zijn verhalen en gebeurtenissen kan delen online en ook vakinhoudelijke vragen van cliënten kan beantwoorden. Klanttevredenheid moet je zowel in de praktijk als daarbuiten stimuleren.